Nuffnang

Monday, 1 August 2011

Lempangkan......

Ewah2...gempak betoi nah tajuk...hahahaa....xda la actually tajuk tuh tak de la berkait sangat dengat entry ni....cume tajuk ajer yang gempaknyer...sebenarnnyer nak bercerita subjek maner yang lagi syok diajar,ianya adalah dari perspektif diri sendiri...ekeke...diri sendiri juga tidak mempunyai banyak ilmu apatah lagi untuk memberi nasihat....namun, ini boleh dianggap sebagai salah satu perkongsian ilmu...hihihi...skema skit ayatnyer...besa la....

kalu ditanya, apakah subjek kegemaran saya yang paling suka diajar ye......honestly saya paling suka mengajar Matematik.....naper ye?????sebab bagi saya Matematik adalah sesuatu yang sangat simple dan kita boleh ajar secara langsung atau pom tidak,sambil2 kira duit baki pas makan kat kantin pom boleh gitu....lepas tu abmnyer jugak adalah pelbagai....saya sangat gembira bila ajar Matematik dan ase macam banyak idea berbanding Bahasa Melayu.....okeh, berbalik pada Bahasa Melayu nih kite bukan bleh senang-senang ajar je.....banyak yang kena kaji dulu benda tuh betul ke tak kalau salah ajar habis la....walaupun kita majoritinya bertutur dalam Bahasa Melayu tapi saya tgok masih banyak lagi kesalahan dalam penggunaannya....so, kalau la ader sapa2 yang mengajar Bahasa Melayu seelok-eloknya kena teliti dan betul-betul faham penggunaannya.....walaupun saya sendiri menulis dengan menggunakan bahasa pasar ajer ye,bertujuan untuk tidak menstresskan belog ini.....Arrgggh,belog dah stress...Memang banyak cara yang boleh kita guna untuk ajar BM ini antaranya dengan teknik kloz, bercerita, dialog,syarahan dan sebagainya tapi kadang-kadang saya ase stress...manekan nak buat RPHnyer lagi...bagi saya RPH Bahasa Melayu nie susah nak buat...huhuhu...aser mmacam nak menagis pom ader.....

kat maktab saya amik majoring Pemulihan Khas yang kena ajar pemulihan Bahasa Melayu dan Pemulihan Matematik, kalu minor plak saya akan mengajar Matematik dan Bahasa Melayu kat kelas biasa..so, nak ke tak nak kena la ambik dua2.....tapi tak pe.....sebenarnyer sangat enjoy mengajar kelas pemulihan compared ngan kelas besa yang lain, bagi diri sendiri la....sebab terasa sangat santai dan tak stress...tapi kekadang stress jugak.....ase macam nak nangis lagi pom ader...huk3...sabor je la....smer tahukan mengajar pemulihan khas adalah tersangat mencabar.....setujukah anda?????....walaupom nampak simple tapia asernyer tersangat mencabar.....seronok memang seronok kita bleh bergelak ketawa bersama-sama tapi tyme diorng buat perangai rase macam nak sekeh2 ajer kepala...tapi sabarrr la lagi.....kebanyakkan orang anggap mengajar pemulihan adalah yang paling senang dan tak banyak songeh...tapi itu tipu daya semata-mata....kalu nak tahu cuba sendiri baru tahu langit tinggi atau rendah...hahaha..

cuba anda bayangkan saya mengajar mengeja perkataan yang ada suku kata kvk + kvkk macam gunting, lembing,dinding dan banyak lagi la....pastu mintak la sorg2 eja...okeh skrang eja macamane nak eja lembing.....lem....lem....pastu bleh plak terkeluar 'lempang' di situ..huhuhu...bila masa la plak cikgu mengajar lembing jadi lempang...terasa seperti ingin pengsan tapi bangun smula...ekeke...okeh tak pe, kalu slah cikgu ajor lagi tapi kena rajin, xmo mlas2 ye.....bagi la ayat-ayat mudah mintak la diorang lengkapkan...okeh skrang isi dengan jawapan yang kat atas tuh...okeh smer dah siap ye...tiba-tiba check kertas ader la yang isi cam gini...' Ibu menaip dengan menggunakan 'jambatan' yang diletakkan di ruang tamu.....Badan 'doktor'ada duri....kelakar pom ader, geram ppom ader...hukhuk...dah cuba banayk cara dah...permainan dah buat, guna kad2 suku kata pom dah, bagi latihan banyak2 pom dah, mengajar individu pom dah...nampaknyer kena la buat kaji selidik dulu baru leh taw aper lagi masalahnyer yang tak settle......moga2 anak-anak muridku berjaya dunia dan akhirat......InsyaAllah cikgu takkan jemu mengajar kalian...

1 comment:

Hanis MY said...

comelnya derang ni...alhamdulillah bertuah mereka ada cikgu yg bagus lg cun mcm ni!