Nuffnang

Wednesday, 27 July 2011

Budak-budak zaman sekarang...


salam.....tup tap tup tap dah sebulan saya kat sekolah...ade lg sebulan....aishhhh, terase diri amat penat....bukan penat aper...tyme masuk kelas tu ok je tp bab2 nk buat RPH ngn abm nie yg penat...sejak praktikum nie hidup penoh dengan ketensionan...nie baru jd guru pelatih kalu betoi2 cikgu xtaw la nak kata ape....SENYUM TAK PERLU KATA APA-APA....huk3...patot la ramai cikgu yg masuk ward sakit mental ye...mybe diorg xleh nak handle tahap kestreesan mereka..hik3 skema plak ayat....ari nie saya ganti 3 masa + ngn kelas sendiri 2 masa...jadiknyer 5 mase dok menjerit2 dalam kelas.....itu baru sikit kot....

ari nie ku jadi singa betina dalam kelas...alahai nak buat perangai la plak....nak cubit kang nnt kna report dera students plak terpakse la ku tahan saje tahap kegeraman itu....td tyme ganti kelas waktu Pendidkan Seni kelas hujung skali tuhhhhsss..aishhhh...mmg dah agak dah.....bolehnyer dia ajuk saya cakap..tuh yg hangin tuh....sy mmg pantang lagu tuh nmpk sngt bebudak xde sikap hormat....dialognyer lebih kurang cam gini la....

cikgu(saya leh tuh) : okeh cikgu nak smer lukis ikan mcam tajuk yang cikgu tulis tuh yea....(sambil melukis seekor ikan gergasi di papan hitam)
budak: tok se kito, malah la...cikgu lukis sndiri la....haha(xnak...malas la...cikgu lukis sendiri la)
cikgu: amboi, awak cakap ngan sape macam tuh????
budak: awak cakap ngan sape?(sambil gelak2 pastu toleh2 kat kekawan dio)
Cikgu: awk nie tak hormat cikgu yea????(sambil suara kuat boleh dengar satu bangunan, pastu mata bulat tuh)
budak: .............(tak berkata aper2 sambil muka tunduk bawah)
cikgu: lain kali cikgu tak suka awk buat perangai macam tuh,xhormat cikgu macam tu... skrang nak duduk ke berdiri....???
budak: berdiri...(boleh plak dia cakap begitu padaku)
cikgu: okeh awk berdiri sambil habis kelas nie....

sambil itu, suasana terus sepi, nampaknyer budak itu tak makan saman ye...sy ambik kerusi dia (budak yang nk berdiri tuh) sampai kat belakang pastu tolak sampai jatuh dengan kuatnyer..abis smer terkejut..almaklum la bebudak nih kurusi tuh dia dok 1/3 aje yg len smer beg yang duduk...ekekeke....lg la kuat bunyi kerusi tuh jatuh....kalu ikotkan hati maunyer ditarik2 telinga sampai merah pastu pukul kat kaki...tapi rasenyer tak elok plak buat cam gitu...xnak la menggunakan kekerasan sebegitu rupe..hihihi....

sambil budak2 lain tengah melukis bagai, budak tu melukis sambil berdiri....pastu sy buat2 la rajin pi tengok2 budak2 melukis sambil bergelak ketawa...sy xhiraukan langsung budak tu tanye aper..mungkin dia da rase bersalah buat camtu..kawan2 dia pom mcm dah pulaukan dia...sy bukan aper...kalu boleh xnak nak marah2 kat budak2 nie..tapi bila kita bagi muka dipijak2nyer...so, kat maner maruah seorang guru....dia datang kat saya nk mintak tandakan lukisan dia..sy pom bt tak tau lg sampai la dia cakap 'cikgu kito mintak maah deh' = 'cikgu saya mintak maaf ye'...haha...itu la kata2 yg paling nak dengar...okeh lepas tu sy mintak dia jnji tak buat mcm tuh lg....explain la bla...bla...bla...sy taw kebanyakan budak2 nie tak begitu hormat kat cikgu-cikgu baru sebab diaorg rase xpela lagi pom cikgu nie tak mengajar diorg pom...sekali sekala kena guna psikologi gak ngn budak2 nie...baru takut...tp rasenyer sy akan ingn muka dia sampai bila2 la....







1 comment:

Hanis MY said...

salam kenal terima kasih folo blog...saya folo kembali... org kelantan ke? nakal ye student tu tapi nasib baik di minta maaf...jd pendidik mmg perlukan kesabaran yg tinggi...